Op consult

Voor welke klachten?

Als orthomoleculaire therapeut ben ik me gespecialiseerd in de volgende klachten:

  • Burn-out, overspannenheid en stress
  • Chronische en vage klachten, waar arts of specialist niet bij kan helpen
  • Depressie en depressieve gevoelens, neerslachtigheid, angst
  • Geheugenproblemen, vergeetachtigheid
  • Hyperactiviteit, concentratieproblemen en AD(H)D
  • Vermoeidheid, chronische vermoeidheid, ME, CVS, weinig energie
  • Bloedsuikerproblemen zoals suikerziekte (diabetes type-2) en insuline resistentie
  • Spier- en gewrichtsklachten, spierpijn, reumatische klachten, fibromyalgie, rugpijn kramp
  • Slaapproblemen
  • Hormonale klachten zoals premenstrueel syndroom (PMS) en overgangsklachten
  • Vruchtbaarheidsproblemen, PCOS
  • Menstruatieproblemen
  • Vit B12 te kort
  • Vit D te kort

Voorbeelden van andere lichamelijke en psychische klachten die ook verbeterd kunnen worden door middel van orthomoleculaire therapie:

  • Allergieën en intoleranties, hooikoorts
  • Maagklachten zoals brandend maagzuur en reflux
  • Prikkelbare darm syndroom (PDS)
  • Candida en schimmels
  • Darmklachten en spijsverteringsproblemen zoals opgeblazen gevoel, obstipatie, chronische diarree, parasieten en ontstekingen
  • Eetproblemen
  • Gewrichts- en botproblemen zoals artrose, artritis en osteoporose
  • Hart- en vaatziekten
  • Hoge bloeddruk, cholesterol problemen, slechte bloedcirculatie
  • Huidproblemen zoals koortslip, psoriasis, eczeem en acné
  • Leverproblemen, leververvetting, jeuk
  • Migraine en hoofdpijn
  • Ondergewicht
  • Overgewicht
  • Schildklierproblemen (vermoeidheid, kouwelijk, somber, traag, stoelgang- en gewichtsproblemen)
  • Verminderde of lage weerstand, vaak verkouden

Hoe gaat het consult in zijn werk?

Het eerste gesprek

Het eerste gesprek vindt plaats bij mijn praktijk en is vooral er op gericht om een zo goed mogelijk beeld krijgen van jouw situatie. Hierbij vraag ik naar jouw persoonsgegevens, medische voorgeschiedenis, leefstijl, motivatie en kennis over voeding en beweging etc.

Anamnese

Daarnaast stel ik aan de hand van een uitgebreide anamnese vast, in welke mate je last hebt van bovenstaande klachten. Dit is belangrijk om de vooruitgang te kunnen vaststellen en waar nodig het advies aanpassen.

Voortgang meten

Verder vraag ik je om gedurende een aantal dagen een (voedings)dagboek bij te gaan houden. Tot slot kijken we naar jouw vooruitgang. Zo krijg ik een goed beeld van waar je nu staat en kunnen de stappen bepaald worden, die nodig zijn om jouw persoonlijke doel te bereiken.

Vervolgafspraken

Tijdens de vervolgafspraken geeft ik je voedings- en beweegadviezen die je helpen een gezondere leefwijze en waar nodig ook een gezonder gewicht te bereiken. In overleg met jou zal ik mogelijkheden aandragen die binnen jouw eet- en leefpatroon passen. Hierbij kijk ik ook naar je privé-omstandigheden zoals je beroep, gezinssamenstelling, andere dagelijkse activiteiten en jouw mogelijke voor- en afkeuren van bepaalde voedingsmiddelen.

Het aanpassen van je leefstijl en het aanleren van een nieuw eetpatroon gaat niet vanzelf en kost tijd. Als therapeut en ervaringsdeskundige motiveer ik jou, zodat je de juiste stappen kunt zetten richting jouw doel.

Voorlichting over voeding en beweging

Als je doel is een gezonde gewicht bereiken, begeleid ik jou naar je streefgewicht. Bij de begeleiding speelt voorlichting over voeding en beweging een grote rol. Hiermee vergroot je de benodigde kennis over (de rol van) beweging en voeding. Dit kun je vervolgens zelfstandig verder toepassen en integreren in jouw eigen levenspatroon. Je ontdekt wat een gezond eet- en leefpatroon voor jou kan betekenen.

Verder help ik je om het gezonde gewicht te behouden, zonder een streng dieet, zodat je het als geen straf ervaart om gezond te eten. Ook stimuleer ik je om zelf de juiste keuzes te maken, juist ook tijdens moeilijke momenten. Voor veel mensen geldt het contact met een gewichtsconsulent als de bekende ‘stok achter de deur’.

Je ontvangt van mij, waar nodig, voorlichting over:

  • Wat betekend ‘gezond’ eten in jouw specifieke situatie (niet alleen het standaard verhaal over koolhydraten, eiwitten en vetten )
  • Het aanbrengen van voldoende variatie binnen jouw voedingspatroon
  • Het belang van groente en (in mindere mate) van fruit
  • Bewust boodschappen doen (hoe weersta je verleidingen in de supermarkt en het belang van etiketten lezen)
  • Een beweegpatroon die je eindelijk leuk gaat vinden
  • Het slimme voorbereiden en inplannen van maaltijden
  • De effecten van stress
  • De werking van je hormonen
  • Psyche en voeding